Sista veckan i Kina och hemma i SE

Jag lever fortfarande i ruset av att vara hemma. Det är helt enkelt underbart =)

Nu ska jag berätta lite om min sista vecka i Kina...

Jag och Maria sammanstrålade i Xi'an för att ett par dagar senare fortsätta mot sol och bad i söder på Hainan. Eftersom Maria missade sitt flyg, oups, så fick jag på egen hand sightseeinga Xi'an. Jag promenerade runt i stan till fots, gick förbi artist street och vidare in på historiska museet. Xi'an var under en lång tid Kinas huvudstad vilket gör att stan har mycket historia. Maria kom äntligen fram på kvällen och dagen därpå besökte vi terrakotta armen, en arme som kom till under Qin dynastin för drygt 2000 år sedan. Det var kejsaren som var lite maktgalen och lät bygga denna arme som han skulle ha med sig i graven när han dog så han kunde fortsätta regera även då. Dock så gjorde han mkt gott åt Kina, det var under honom som landet enades för första gången under en enda dynasti, han standardiserade även skriftspråket och den kinesiska valutan.

artist street

terrakotta armen

Vi cyklade på muren som omsluter Xi'ans stadskärna

När det var dags att ta bussen till flygplatsen för att åka vidare till Hainan upptäcker jag att min plånbok blivit stulen, attans... Så jag fick leva på Maria de sista dagarna i Kina, tack kompis! =)

Hainan var fint, men inte mkt turister alls, av de som var där var de flesta ryssar eller kineser, såklart. Maria och jag som hade hoppats på snygga brunbrända västerländska pojkar fick inse att vi var på fel plats för att spana. Jaja, sol och bad funkade också bra! Dvs när det var sol, det regnade faktiskt en hel del. Dock var det kanonväder en dag, snacka om att vi var snabba ut på stranden då!

Stranden nedanför vårt hostel

utsikt från hostlet

utanför Hainan ligger lilla ön Monkey island där det finns vilda apor

kineserna verkar älska hawaii kläder, man såg ofta en familj där alla matchade varandra med likadana färgsprakande kläder

Väl tillbaka i Beijing så fick jag en av mina bästa dagar på länge. Jag, Emilia, Martin, Veera och Illka var på lyxbrunch - champagne, kaviar, god choklad och uppträdanden, jag kände mig som en drottning! Åt tills jag var såååå mätt... Sen gick vi på spa. Vilken kanonavslutning på min resa!!

brunchen bjöd på alla sorters läckerheter

Martin, Emilia, Illka och Veera hugger in på maten

Jag skulle egentligen åkt hem i måndags, men flyget var inställt så fick vackert vänta ett dygn extra. Men så i tisdags så var jag då äntligen hemma. På kontoret väntade mina två kartonger som jag skickat hem, jiippe som julafton att öppna dem nu!!

Idag blir det Feelgood för första gången på länge, ska boxas med Louise vilket betyder att jag kommer dö, typ =) sen kommer rickard som är på besök i V-ås över och fikar och sen bär det av till Örebro och Therese och Robin för lite partaj! Saknar dig tjejen ska bli så kul att ses!!

Stor kram till alla mina fans, för ja, ni har väl sett på Idol ;) jag är kändis nu ju...

Hemma!

Inte kunde jag tro att gråa, kalla Sverige kunde vara så lockande. Lycklig cyklade jag idag hem från jobbet i regnet, drog in djupa andetag och bara andades frisk luft, underbart...

Igår kom jag hem från Kina. Det kändes konstigt att landa på Arlanda, jag var hemma! Alla omkring en talar plötsligt svenska och man förstår alla skyltar. Dessutom stirrar inte folk och tycker man är konstig.

Min sista tid i Kina blev lite tumultartad. Blev bestulen på min plånbok när jag var i Xi'an, alla kort och kontanter borta. Som tur var hade jag Maria med mig och fick leva på hennes pengar ett tag, tack Maria! =) Typiskt, när jag nästan var tillbaka hemma. Jaja, värre saker har hänt. Jag hade ju tex kvar passet, tänk om det också hade blivit snott, då hade det blivit krångligt att ta sig hem..

Det känns iaf underbart att vara hemma! Har saknat mitt Sverige, min lägenhet, min familj, vänner och kollegor. Den närmsta veckan kommer jag bara att njuta!

Bilder från semesterveckan i Xi'an och Hainan kommer snart, bilderna ligger nu på jobbdatorn.

Från blondie till redhead

Yepp, var hos frissan idag, och eftersom min kinesiska inte är den bästa förstod de nog inte riktigt hur jag ville ha det. Men det blev rätt bra, är numera mer redhead än blondie =) Lite åt morotshållet, jag vet, det låter helt hemskt, men jag är nöjd, tror jag... haha

Imorrn är sista dan på kontoret, känns superkonstigt! Kommer sakna mina kollegor, jag är ju en i teamet ju... Avskedslunch blir det, annars ska jag mest avsluta det jag håller på med, städa skrivbordet, och säga hejdå till alla. Imorrn kväll blir det peking anka för sista gången, mums!! Sen kanske en och annan drink på det. Lördag morgon ska jag upp tiiidigt och ta mig till flygplatsen där flyget till Xi'an väntar...

Puss och kram

Singapore

Är i SG för tillfället, vårt huvudkontor för Asien ligger här så är här och hälsar på kollegor och ska hålla en presentation imorgon. Kom hit i fredags, så har helgen på mig att se mig omkring!

Första intrycket av SG är - städat, lummigt, fuktigt och en massa olika nationaliteter på människor. SG känns som det är en egen liten värld, man hör aldrig så mkt om de på nyheterna, de har inga riktiga kändisar. En egen liten oas i Asien. Hälften som bor här är kineser, ca en fjärdedel indier och resten indonesier och andra nationaliteter. Alla pratar engelska! Underbart, man gör sig förstådd överallt...

Som tur är har Johan Hansson precis kommit hit till ABB kontoret, så vi kör upptäcksfärder tillsammans i helgen, perfekt. I fredags besökte vi Raffles Hotel och drack en Singapore Sling, en traditionsenlig drink som är nästan 100 år gammal, helt ok, lite sötsliskig. Igår var vi ute till Santosa, en ö söder om stan. När vi åkte över med linbanan såg vi hamnen i SG, det är den nästa största i Asien, helt makalös stor... Santosa var en fin liten ö med stränder och palmer.

På kvällen besökte vi Clark Quay med en massa barer och restauranger, har tyvärr ingen bild men det var riktigt häftigt!

Idag blir det mer sightseeing, imorrn jobb och sen tillbaka till Beijing på em.

Btw, Singapore Airlines är det bästa flygbolag jag åkt med, vilken service =) Det är tydligen rankat bäst i världen så inte så konstigt. Resan från Peking var 5,5 h men med bra mat, Sex & the City filmen och en bekväm stol kändes resan fortare än så =)

Chongqing

I veckan var jag i Chongqing med jobbet, en stor stad 2 h söderut med flyg från Peking. När vi landade var det regnigt och rätt kallt, som det känns den där första höstdagen när man inser att sommaren är över. De andra två dagarna var det mulet men inte lika kallt. kanske var pga vädret, men jag fick inte världens bästa intryck av staden, den var inte speciellt vacker... Det var en stor stad med rätt mkt risiga byggnader, och en stor brun flod som flyter tvärs igenom. Men jag måste säga att restaurangen som låg i floden ändå var rätt häftig.

Jag och en kollega till mig, Sisley, var med och hjälpte till att sätta upp vårt demosystem på ett kundevent i Chongqing. Här ser ni mig arbeta för fullt =)

Jag och Sisley vid floden

Chongqing bjöd på god hot pot, åh vad jag kommer sakna maten i Kina!

På måndag åker jag tillsammans med min chef till Shanghai för möte. Annars är det väl inte så mkt som händer här nu. Gjorde en inventering av mina inköp häromdan och konstaterade att det nog fortfarande finns lite plats för mer kläder =) Så nu bär det av till marknaden igen!

Billig mat men dyrt kaffe...

Ja så är det här, maten kan man hitta billig, men eftersom jag ofta hamnar på Starbucks och köper min kära cappuccino så jämnar det ut sig hehe, mat för en tia och kaffe för tjugofem, hur går det ihop egentligen? Kineserna dricker ju inte kaffe så det enda som finns är Starbucks och SPR coffe. Måste sluta köpa "finkaffe", får klara mig på snabbkaffet.. Börjar bli en dyr ovana.. =)

Denna helg har varit underbart lugn, inget festande, bara sova, titta på film, lite shopping och träning. Skönt! NU tror jag att jag har hämtat mig efter OS =) Fast nu börjar ju paraolympics snart, då kanske allt börjar om igen, allt springande till arenor, festande mm.

På tisdag ska jag till ChongQing på kundevent. Tillbaka på torsdag. Annars ser nog veckan ut som vanligt... Måste börja fundera på hur jag ska få hem alla grejer till sverige. ingen aning om hur mkt saker som egentligen ligger utspritt i lägenheten, hur många kg det blir totalt. Blir till att provpacka så jag vet att jag får hem allt.

kram från mig

Semestervecka och OS

Dags för ett inlägg nu, och oj vad jag har mkt att berätta, får ta så mkt jag orkar =)

Denna vecka har jag haft semester, otroligt skönt. Louise och Maria har varit på besök, Maria stannade över en helg men L stannade en drygt vecka, härligt med besök av vänner och bara få snacka en massa skit och ha roligt! Och roligt, det har vi haft det, eller hur tjejer =)

Förra helgen turistade vi och shoppade, och drack drinkar och dansade på Kokomo. Jag tror både L och M kan hålla med mig om att nattlivet i Peking är helt ok =) Speciellt nu under OS, oj vad folk det är ute! och det är människor från alla möjliga håll och kanter i världen. Det har varit bra väder denna vecka, förutom en dag då det regnade och var rätt kallt. Men man kan säga att tjejerna prickade in rätt vecka med sol nästan varje dag!

tcå söta flickor i Förbjudna staden

L och jag hade biljetter till två dagar, friidrott tisdag och torsdag. Jag hade ingen aning om vilka tävlingar det var mer specifikt, men lyckades pricka in både längdhopp med Klüft och höjdhopp med Emma Green. Dessutom lyckades vi fixa handbollsbiljetter till kvartsfinalen damer Sverige - Norge, och det i sista stund, svettiga efter en springtur till stadion kom vi in 10 min in i matchen, dock förlorade Sverige. Men vi fick iaf se kungen =)

På väg till Birds nest för att se friidrott. Observera naglarna och kinden med svenska flaggan

Birds nest

inne i stadion

Handboll

Vi hittade inga Sverige t-shirtar men lyckades få tag i gula linnen, gult och blått smink, samt en flagga som vi fick låna av en butik i Silk Market (flaggan lyckades vi tappa bort, pinsamt, fick gå tillbaka med svansen mellan benen och säga "förlåt!", men vi kompenserade genom att ge de en träflagga och en midsommarstång i miniatyr som mamma tagit med hit när hon var här)

Onsdag gick vi på ladies night på Suzie Wong, fullt med bara en massa tjejer, och manliga bartenders som serverade gratis drinkar och gav oss rosor, inte helt fel! Dock har vi varit mest på bargatan Sanlitun, den bjuder bl a på barerna "A little high" och "Higher & Higher" =) Obs, det är faktiskt två helt vanliga barer, för dig som trodde nåt annat haha

Imorse åkte L hem och jag återigen ensam, trist! Men jag har sååå mkt kul att se tillbaka på. Nu måste jag ta tag i mitt liv igen, det blir gymmet idag, minst 2 h =) Nästa vecka jobbar jag igen, har 4 veckor kvar, sen blir det en veckas till semester (ska till Xian och ön Hainan) innan jag lämnar Kina och återvänder till Sverige.

Så har OS börjat...

Igår var invigning, en spektakulär föreställning som involverade sång av Sara Brightman och den berömde kinesiske sångaren Liu Huan, sång av en liten djärv liten flicka, dans och trummande och uppvisning av Kinas minoriteter med sina olika klädstilar. Igår var första kapitlet och temat var papper - en av Kinas uppfinningar. Kina är känt för The Four Great Inventions - paper, gunpowder, the compass and printing. Under OS kommer de att ta upp dessa en efter en.

Jag satt på 25e våningen i den finaste lägenhet jag sett hittills i Beijing. Vi var ett gäng som tittade på invigningen på TV, men då vi var så högt upp såg vi en del av fyrverkerierna från The Birds Nest på balkongen.

Efter invigningen stack till Sanlitun, bargatan som alltid sjuder av nattliv i Peking, så och igår, såklart! Underbart med människor från olika nationaliteter, alla viftar de med sina flaggor och är stolta över att få vara i hjärtat av OS 2008.

OS har börjat och jag är minst lika laddad som alla tävlande!!

Idag blir en lugn dag med en tur till Glasögonmarknaden (nej jag har inte fått synfel, men de kanske har nice solglasögon =) ). Imorrn ska vi på hike i nordöstra Peking! "Immortal Valley Loop" Ingen aning vad det innebär men hemsidan säger så här: "many pools filled with clear spring water, waterfalls, big trees, wild flowers, some Great Wall, the Miyun Reservoir, and views of valleys and mountains." Spännande =)

Hong Kong - en klass för sig

Först och främst, tack för inläggen, nu vet jag att det finns folk som läser =)

I helgen var jag i Hong Kong och mötte upp Maria som är där i samband med förnyelse av Kina visum. Ojoj vilket ställe säger jag bara, förstår när folk säger att, visst Beijing och Shanghai är häftigt på sina sätt men HK är nåt helt annat. Skyskrapor i mängder, blandat med palmer och gröna kullar, och så vattnet såklart. Eftersom Beijing inte har nåt vatten i närheten så blev jag helt frälst när vi i lördags morse kom ner till hamnen i Hong Kong!

Måste först bara berätta lite om resan dit... Jag flög till Shenzhen i södra Kina, och skulle sedan ta mig till Hong Kong. Flyget landade lite sent så jag var i Shenzhen strax efter kl 23 fredag kväll. Hann precis komma ut med bagaget och ser en disk där man kan köpa bussbiljett till Hong Kong, köper den och lyckas förklara vart i Hong Kong jag ska, och förstår när jag ser att de börjar släcka ner vid disken att jag precis hann med deras sista buss. Annars vet jag inte hur det hade blivit...

Jag hamnar till slut i det som borde varit Mongkok i Hong Kong, perfekt menar Maria, det är nära, bara två tunnelbanestationer från hotellet. Härligt tänker jag, då tar jag taxi sista biten. Sagt och gjort jag hoppar in i en taxi men upptäcker snart att det är en resa på ca 40 min som kostar mig 300 Hong Kong dollar! Så antingen var det inte Mongkok jag kom till, eller så blev jag blåst! Ajaj, men taxichaufförn var trevlig (de kan prata engelska, hurra!!!) och snygg var han så det fick gå =) Väl framme möter jag en trött Maria och vid två tiden på fredag natt stupar vi i säng.

Lördag förmiddag strosade vi omkring i Kowloon på fastlandet, först vid vattnet och sen i shoppingsmeten bland trånga gator, skyltar överallt, människor i tusental och hann förutom de vanliga klädes- och skomarknaderna även besöka både fågelmarknad och guldfisk(!)marknad. Jag köpte en tuff klocka, för ca 25 sek, wow vilket kap! tänkte jag tills den en timme senare hade slutat fungera...

ett stort kaos av skyltar, stånd och bilar som ska försöka leverera varor

Det blev dimsum till lunch på en shanghai restaurang. Vi beställde in några favoriter såsom "dumplingsknyten", bönor och motsvarande vårrullar. Mums!

vi var de enda västerlänningarna på restaurangen, man börjar vänja sig... maria tyckte det var mkt västerlänningar i hong kong, jag sa att hon vart för länge i lilla xinhui =)

Efter att ha vilat fötterna på hotellet några minuter begav vi oss till Hong Kong island och The Peak. En utsiktsplats där man ser i princip hela Hong Kong. Imponerande utsikt! Perfekt dating ställe, Maria och jag blev lite sentimentala tillsammans =) Efter detta tog vi oss till en mysig restauranggata som Mathilde tipsat oss om och intog en italiensk middag. Jag älskar italiensk mat och efter mkt velande beställde jag en pasta med laxsås, mkt gott tillsammans med ett glas rött! Efter en drink i skrapan bredvid vårt hotell var kvällen fulländad och vi stupade i säng.

7 miljoner invånare på sånt litet space, vart tar alla vägen? jo just det, de bor ju bokstavligen PÅ varandra

Söndagen tog vi oss ut till Lamma island, utanför Hong Kong island. En liten ö utan bilar, med mkt grönska, en härlig strand och plötsligt så kändes gucci klockorna och skyskraporna så långt borta... Det var underbart med så mkt natur! Vi gick ett promenadstråk genom ön och på vägen tog vi ett fotdopp vid stranden =) Vi blev även intervjuade av ett gäng skolflickor som fnissande försökte få fram sina frågor, vad vi tyckte om ön osv. på engelska.

som en sommar ska vara, med sand under fötterna och vattnet skvalpandes..

Lamma island bjöd inte bara på trevligheter, det fanns även STORA spindlar och ormar! Maria hoppade högt vid synen av dessa och jag var inte sen därefter...

usch! tur man hade hatten så de inte hoppade på en

Resan hem blev inte lättare än resan dit. Jag kom precis med bussen till flygplatsen, hade jag inte kommit med hade jag fått ta taxi ända till Shenzhen vilket hade blivit DYRT. Oj vad jag fick tjata för att jag skulle få en plats... Vid gränsen till Kina får jag problem med mitt pass som håller på att gå sönder i fogarna, passkontrollanten tittar länge på mig och menar att jag absolut måste laga detta, även vakterna är på mig om detta, men släpper förbi mig. Väl framme på flygplatsen var flyget försenat, men jag kom iaf hem välbehållen. Efter en underbar weekend i HK! Tack Maria, det gör vi om =)

På fredag börjar OS, puh, när ska man få vila ut?! =)

Besök av fam och vänner

Ja det har jag haft, och det har varit helt underbart skönt och roligt. Lite trist nu när de åkt! Familjen var här en vecka och Alexandra och Ida dryga veckan. Vi har shoppat, sightseeingat, snackat skit, ätit pekinganka, druckit goda drinkar, sightseeingat, ätit pekinganka, fått massage och manikyr, druckit mindre bra drinkar och snackat ännu mera skit =) Jag har aldrig shoppat så mkt som jag gjorde med Ida och Alex. Alla försäljare måste älskat oss, vi köpte minst 3 saker av allt! Hur ska jag få hem allt?? Haha.. Underbart! Puss på er Ida och Alex, och även fam, fast jag tvivlar på att nån mer än möjligen min syster läser min blogg..

Idag är jag alldeles för trött för att orka skriva en massa, fast jag har hur mkt som helst att berätta... jag får berätta med lite bilder istället =)

Första lunchen med tjejerna, äkta kinesiskt såklart

Familjen tar en paus i Lama templet

Alex prutar på Silk Market, she was good!

Alex sover på en bänk precis som en kines, de kan verkligen somna överallt

Imorrn sticker jag till Hong Kong över helgen och möter upp Maria. Hur kul som helst! Men måste packa nu då ju...

Ska skriva mer nästa gång jag lovar... =) Om ni lovar att skriva fler inlägg så jag vet att ni läser ;)

Besök och solig söndag

Hej hopp!

Denna helg fick jag besök av Jacob som svängde förbi Peking efter jobb i XinHui. Lördag åkte vi ut till Ming Tombs som består av 13 gravar från Ming Dynastin (Ming dynastin infall sig innan Qing dynastin som är den senaste). Samma kejsare som byggde denna plats startade även bygget av förbjudna staden. Vi gick igen en port där man "förlorade sin själ", och bara om man när man gick därifrån gick genom porten och sa "Wo hui lay la" (nåt sånt =)), fick man tillbaka sin själ. Annars lämnade man den där.

Guiden berättar historien om tomberna

På väg upp i "karusellen"

På väg upp till ett av tornen på muren.

Efter Ming Tombs besökte vi ett jade museum där vi även hade lunch chinese style. Efter detta åkte vill Great Wall Badaling. Det är den del av muren som ligger närmast Peking, dryga timmen med bil. Där var det verkligen fullt med turister och man fick trängas på muren för att få plats. Såklart så regnade det, precis som sist jag besökte muren, och det var disigt så man såg inte särskilt långt. Men men, det var häftigt ändå =) Sista anhalten var en sidenfabrik där vi fick se hur man gjorde siden samt kunde köpa, jag köpte inget dock. Fast jag funderar på om det vore nice med ett lakanset i siden, svalt och skönt på sommaren...

När vi kommit tillbaka till stan efter uppflykten tog vi oss till skräddaren på Yashow market - Jacob hämtade sina skjorter och jag provade mina kläder som jag beställt. Ska dit igen nästa helg och prova igen, hoppas det blir bra!

Lördag kväll begav vi oss till The boat, ett uteställe i en båt i en liten kanal mitt i Peking, norr om Sanlitun street (bargata). Ett band som enligt mig påminde väldigt mycket om Beatles till utseendet spelade rocklåtar. De var riktigt duktiga. I källaren spelade de technomusik vilket inte var lika bra. Det blev fortsättning på Sanlitun ist med bl a Bar Blue, en nattklubb.

The Boat

Söndag efter Jacob åkt hem bestämde jag mig för att dra nytta av solen, för igår var faktiskt en helt underbar dag! Solen sken och det var helt klart väder, inget smogg. När jag tittade ut från mitt fönster var det som att sätta på sig glasögon, typ wow, är det så här världen ser ut! Haha... Jag satte mig med en bra bok på Starbucks uteservering ett par timmar. Efter att inte solat över huvud taget sen förra sommaren så var min hud såklart lite känslig, så nu ser jag ut som en kräfta på näsan och axlarna. Men det var det värt, det var så skönt att få lapa lite sol!!

Nu är det måndag morgon och jag ska till jobbet.
Kramar!

Beach party vid muren

Hej hopp!

Så var det söndag och även denna vecka är till ända, var tar tiden vägen egentligen? Jag hade som mål idag att ta mig iväg till gymmet men blev hemma och käkade glass istället och kollade film, hehe så var det med den disciplinen =) Men vaddå, man måste ju få unna sig ibland. Imorgon är det en ny vecka och dags att ta tag i disciplinen igen.

Jag har varit på beach party i helgen, Great Wall Beach party, en technomusikfest vid muren öster om peking i Qinhuangdao. Och herregud vilken resa dit det blev då... Vi hade hört att bussresan skulle ta ca 3 h, beroende på hur ofta folk ville stanna för kisspaus. Klockan 17.30 skulle bussen åka och alltså vara framme vid festen 20.30. För det första kom vi såklart iväg för sent, hon var nog runt 19, för det andra tog det inte 3 h, snarare dryga 5 h! Strax efter midnatt var vi framme i Qinhuangdao, rätt möra efter den långa resan. Men jag måste säga att de flesta ändå var vid rätt gott mod, förmodligen för att det fanns förfriskningar på bussen =)

Väl framme så var vi iaf redo att parta järnet! Ca 1000 människor, mest expats, hade samlats på stranden för att festa loss tillsammans. Med muren som siluett i bakgrunden och vågornas brus blev det nästan lite exotiskt. Ni förstår, i Peking finns det inget vatten, och dessutom så är luften kass pga alla avgaser så ni kan förstå hur skönt det kändes att äntligen få se vatten och känna den uppfriskande brisen med REN LUFT! Helt underbart, jag njöt i stora drag. Vi hade skoj och dansade intensivt i 3 h, tills det började regna häftigt. Då tog vi oss till bussen som bjöd på ytterligare 5 h resa tillbaka till Peking. Var lite mör när vi kl halv nio söndag morgon var tillbaka, men trots den totala busstiden på 10 h för en fest på 3 h (!), nöjd med nattens strapatser =)

Emilia och jag

dans på beachen

Jag har i princip slutat laga mat hemma nu, eftersom det är så billigt att äta ute. Dock så gillar jag att handla frukt och nötter här, utbudet är stort, billigt, och mmm underbart gott! Mango, papaya, äpplen och oidentifierbara frukter i massor! Heaven... Idag handlade jag även lite grejer på västerländska mataffären, typ grovt bröd. Upptäckte att de höjt priserna, så nu har det väl börjat, prisstegringarna inför OS...

Idag har jag exakt tre månader kvar av min vistelse i Kina, har alltså gått halvtid. Nu kan jag nog säga att jag kommit in i en vardag här, har mina rutiner med jobb, kinesiska, gymmet osv. Hm undrar hur mkt kinesiska vanor jag kommer ha när jag kommer hem... Jag har ju tex börjat trycka hysteriskt på stäng-dörren-knappen i hissen precis som kineserna, jag äter inte lika "fint", och jag börjar känna mig riktigt bekväm med att äta med pinnar. Dock har jag en bit kvar innan jag kan sitta på huk och "vila" som de gör mitt på gatan, vänja mig vid den otroligt höga musiken i spinning salen (kineser och höga ljud går hand i hand), och sova på jobbet på skrivbordet efter lunchen. Men vem vet, efter mina 3 resterande månader kanske jag är där =)

Stor kram på er alla!

Vilken kanonhelg!

I torsdags kväll efter jobbet gav jag mig upprymd iväg till flygplatsen, var dax att åka till Shanghai! Väl där mötte jag upp Maria som kom upp från XinHui och tillsammans tog vi oss till motellet där Johan Hagforsen och hans tjej Anna bor under Johans utlandspraktik i Shanghai.

Fredagen spenderade vi med shopping. Vi hade riktigt tur med vädret både fredag och lördag! Dock blev det riktigt HOT när solen sken, svettades rätt ymnigt under vår shoppingrunda... Shanghai har mer häftiga byggnader än Beijing, det känns mer nytt och flashigt, nästan lite futuristiskt med tex tv-tornet (huset med röda bollarna på bilden). Tyckte dock inte det var överdrivet mkt västerländningar på gatorna, trodde det skulle vara mer.

Fredag var ju ändå midsommarafton vilken vi firade på en irländsk bar där Young Professionals hade ordnat ett midsommarpartaj. Blev sill och potatis, nubbe, svenska snapsvisor, dans kring midsommarstången (jag var dock bara åskådare) och annat som hör midsommar till.

Lördagen bjöd på mer sightseeing i gamla stan samt besök på Shanghai's stora akvarium - vilket var riktigt häftigt! Man gick som i tunnlar omringad av vatten med alla möjliga sorters fiskar, lite spänt att vara så nära hajarna när de kom och simmade ovanför en! Lördag kväll spenderade vi som drottningar (och Johan som kung såklart =) ) i högsta skrapan i Shanghai, som vi läste dagen efter, var 420 meter högt. Lite högre än Skrapan hemma i V-ås där det också blivit några drinkar det senaste året. Vi drack drinkar och beundrade utsikten och tyckte livet var rätt nice =)

Söndag åkte vi till Shanghais museum och fick se Kinas historia. De har så otroligt mycket i bagaget, deras historia går tillbaka ungefär 4000 år. under alla dessa dynasier som varit under denna tiden har olika spår lämnats. Museet bjöd på gamla skrifter, mynt, målningar, masker, kläder mm. Intressant.

Vi som varit i Kina vet att kineserna inte är världens bästa på engelska och att det ibland helt enkelt blir fel när de ska översätta. Nu har jag sett det värsta av värsta, i mataffären vid kassan hittade vi följande skylt. Kan man annat än att skratta och skaka på huvudet?!! Förstår ni vad det står kan ni ju höra av er till mig =)

Det var allt för denna gång, kram på er!

Regn och rusk

Ja det kan man säga, sitter just nu och hör hur det smattrar utanför fönstret. Det har regnat av och till i några dagar nu. I lördags när jag besökte muren regnade det såklart, och var dimmigt så man såg inte så långt, tyvärr. Men det var värt att ta sig dit ändå, absolut! Att "gå på muren" låter som piece of cake, men det var ta mig *pip* ganska krävande. Mycket upp och ner, trappor hit och dit, när vi var på väg ner darrade mina ben.. Men som sagt det var värt det, verkligen häftigt bygge. Och dimman skymde iofs utsikten men gjorde det hela lite mystiskt och nästan spöklikt.

Min kinesiska går framåt, lyckades ha nån form av kommunikation med taxichafförn i lördags, jippie! Han förstod vart jag ville åka =) Men jag låter ju säkert som en 2-åring hehe...

I söndags var jag och Emilia i BeiHai park, vi picnicade och traskade runt och hade en trevlig slappdag! En man stod och målade med vatten på gatan, han skrev mitt namn och målade av Emilia.

På torsdag åker jag till Shanghai! Ska bli superskoj!

Dragon boat festival

Hej hopp,

i helgen blev det en dag extra ledigt tack vare dragon boat festival. Då firar kineserna med att flyga drake och äta ris dumplings. Jag skippade draken men provade maten, riset är tillagat på nåt speciellt sätt och har en söt smak, inuti hittar man en frukt eller kött, allt är hopbundet i löv. Helt ok, men det finns godare kinesisk mat...

Så här såg paketet ut oöppnat...

...och så här när det var dags att äta =)

I fredags var det ju Sveriges nationaldag, så den firades tillsammans med andra svenskar på en bar alldeles intill sjön HouHai i Beijing, med svensk musik och lösgodis! Ni som känner mig vet att jag gillar lösgodis, visste inte riktigt hur mkt jag hade längtat efter salta lakritsfiskar, mums =)

Resten av helgen har gått till att shoppa mestadels, finska Emilia och jag gick även en runda på ett konst museum område alldeles intill där jag bor. Så himla lustiga och roliga figurer, här kommer två av dem, söta eller hur?!

Förresten, jag har nog hört vilket bra väder ni har där hemma, själv är jag precis lika blek som jag var när jag kom hit i för två månader sen. Finns liksom ingen chans till att sola, inget vatten och disigt för det mesta. Men så lever jag ju då också enligt det kinesiska idealet där man ska vara så blek som möjligt. Tjejerna gå runt med solglasögon och paraply när det är soligt. När vi svenskar sitter ute i solen och äter lunch utanför kontoret skakar alla kineserna på huvudet, dumma svenskar... =)

Nästa helg är det midsommar, då ska jag till Shanghai, häftigt!! Blir så äkta svensk midsommar som det kan bli när man är utomlands.