Jordbävning och förkylning

I måndags upplevde jag min första jordbävning, dock blev vi väldigt skonade här i Beijing och kände knappt av den. Blomorna svajade lite och man kände hur marken gungade, ungefär som på en båt. Jag trodde först att det var jag som började bli svimfärdig. Vi förstod aldrig riktigt hur allvarligt det var förrän folk började ringa oss och fråga om vi var ok. Själva jordbävningen utbröt tydligen i sydvästra Kina, I Sichuan provinsen, och drabbade städer som Chengdu (där var jag för två veckor sedan, se förrförra inlägget i bloggen) och Chongqing. Flera tusen människor har dött, det är verkligen hemskt... Ofattbart...

Livet i Beijing fortgår dock som vanligt. Har åkt på en förkylning, var till ABB kliniken igår och fick lite dundermedicin som jag inte vet vad hälften är bra för haha. Men jag mår mkt bättre nu så kanske den hjälpte =) Kineserna är sällan sjuka. Och är man sjuk går man till doktorn och söker hjälp, även om det bara är en förkylning. De tittade konstigt på mig när jag sa att jag inte behövde piller utan att det säkert går över av sig själv. Deras filosofi är att det är ingen idé att sitta och vänta på att man ska bli frisk utan bättre att göra nåt åt saken. Ganska sund inställning. Måste ju funka eftersom de i princip alltid är friska.

I lördags var det strålande sol och jag besökte Summer Palace. Ett palats som är kvar sen dynasti tiden och ännu ett av de gamla palats som kejsare bodde i tillsammans med sina konkubiner.
image44

image45

På lördag är det Family day för ABB. En heldag för alla ABB:are med familjer att spendera tillsammans och spela spel, leka lekar osv. Bland annat så tror jag vi kommer kunna prova på fjäder leken som jag kallar den, heter nåt annat egentligen... Det är en fjäder som sitter fast på några plastskivor, ser ut som en badmintonboll, som man kickar till varandra som man kickar en fotboll. Mina kollegor spelar det ofta efter lunchen. Ser ut så här:
image46

Mina kollegor (några av dem på bilden ovan) är faktiskt helt underbara, de hälper mig med allt! Jag skulle verkligen inte klara mig utan deras hjälp pga att jag inte kan kinesiska. Men det kanske blir ändring på det för ikväll ska jag på kinesiska kurs! Jag är verkligen peppad på att lära mig, har lovat mig själv att göra ett ordentligt försök!

Kram!

Kommentarer
Postat av: stina

Hej Anna,
Jag läser din blogg och har precis kollat på dina bilder på FB, ser ju fantastiskt ut! Lycka till med allt å hare super. Kramar stina

2008-05-18 @ 21:42:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0