Dragon boat festival

Hej hopp,

i helgen blev det en dag extra ledigt tack vare dragon boat festival. Då firar kineserna med att flyga drake och äta ris dumplings. Jag skippade draken men provade maten, riset är tillagat på nåt speciellt sätt och har en söt smak, inuti hittar man en frukt eller kött, allt är hopbundet i löv. Helt ok, men det finns godare kinesisk mat...


Så här såg paketet ut oöppnat...


...och så här när det var dags att äta =)

I fredags var det ju Sveriges nationaldag, så den firades tillsammans med andra svenskar på en bar alldeles intill sjön HouHai i Beijing, med svensk musik och lösgodis! Ni som känner mig vet att jag gillar lösgodis, visste inte riktigt hur mkt jag hade längtat efter salta lakritsfiskar, mums =)

Resten av helgen har gått till att shoppa mestadels, finska Emilia och jag gick även en runda på ett konst museum område alldeles intill där jag bor. Så himla lustiga och roliga figurer, här kommer två av dem, söta eller hur?!





Förresten, jag har nog hört vilket bra väder ni har där hemma, själv är jag precis lika blek som jag var när jag kom hit i för två månader sen. Finns liksom ingen chans till att sola, inget vatten och disigt för det mesta. Men så lever jag ju då också enligt det kinesiska idealet där man ska vara så blek som möjligt. Tjejerna gå runt med solglasögon och paraply när det är soligt. När vi svenskar sitter ute i solen och äter lunch utanför kontoret skakar alla kineserna på huvudet, dumma svenskar... =)

Nästa helg är det midsommar, då ska jag till Shanghai, häftigt!! Blir så äkta svensk midsommar som det kan bli när man är utomlands.

Kram kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0