Beach party vid muren

Hej hopp!

Så var det söndag och även denna vecka är till ända, var tar tiden vägen egentligen? Jag hade som mål idag att ta mig iväg till gymmet men blev hemma och käkade glass istället och kollade film, hehe så var det med den disciplinen =) Men vaddå, man måste ju få unna sig ibland. Imorgon är det en ny vecka och dags att ta tag i disciplinen igen.

Jag har varit på beach party i helgen, Great Wall Beach party, en technomusikfest vid muren öster om peking i Qinhuangdao. Och herregud vilken resa dit det blev då... Vi hade hört att bussresan skulle ta ca 3 h, beroende på hur ofta folk ville stanna för kisspaus. Klockan 17.30 skulle bussen åka och alltså vara framme vid festen 20.30. För det första kom vi såklart iväg för sent, hon var nog runt 19, för det andra tog det inte 3 h, snarare dryga 5 h! Strax efter midnatt var vi framme i Qinhuangdao, rätt möra efter den långa resan. Men jag måste säga att de flesta ändå var vid rätt gott mod, förmodligen för att det fanns förfriskningar på bussen =)



Väl framme så var vi iaf redo att parta järnet! Ca 1000 människor, mest expats, hade samlats på stranden för att festa loss tillsammans. Med muren som siluett i bakgrunden och vågornas brus blev det nästan lite exotiskt. Ni förstår, i Peking finns det inget vatten, och dessutom så är luften kass pga alla avgaser så ni kan förstå hur skönt det kändes att äntligen få se vatten och känna den uppfriskande brisen med REN LUFT! Helt underbart, jag njöt i stora drag. Vi hade skoj och dansade intensivt i 3 h, tills det började regna häftigt. Då tog vi oss till bussen som bjöd på ytterligare 5 h resa tillbaka till Peking. Var lite mör när vi kl halv nio söndag morgon var tillbaka, men trots den totala busstiden på 10 h för en fest på 3 h (!), nöjd med nattens strapatser =)


Emilia och jag


dans på beachen

Jag har i princip slutat laga mat hemma nu, eftersom det är så billigt att äta ute. Dock så gillar jag att handla frukt och nötter här, utbudet är stort, billigt, och mmm underbart gott! Mango, papaya, äpplen och oidentifierbara frukter i massor! Heaven... Idag handlade jag även lite grejer på västerländska mataffären, typ grovt bröd. Upptäckte att de höjt priserna, så nu har det väl börjat, prisstegringarna inför OS...

Idag har jag exakt tre månader kvar av min vistelse i Kina, har alltså gått halvtid. Nu kan jag nog säga att jag kommit in i en vardag här, har mina rutiner med jobb, kinesiska, gymmet osv. Hm undrar hur mkt kinesiska vanor jag kommer ha när jag kommer hem... Jag har ju tex börjat trycka hysteriskt på stäng-dörren-knappen i hissen precis som kineserna, jag äter inte lika "fint", och jag börjar känna mig riktigt bekväm med att äta med pinnar. Dock har jag en bit kvar innan jag kan sitta på huk och "vila" som de gör mitt på gatan, vänja mig vid den otroligt höga musiken i spinning salen (kineser och höga ljud går hand i hand), och sova på jobbet på skrivbordet efter lunchen. Men vem vet, efter mina 3 resterande månader kanske jag är där =)

Stor kram på er alla!   

Kommentarer
Postat av: Maria

Vilken grymt cool helg du verkar ha haft! Det är ju som att dra från Västerås till västkusten på party för att åka tillbaka 3 timmar senare! Kan bara hända i Kina. :o)



Jag har i helgen visat Jacob exakt hur mycket det kan regna här nere i söder (mycket) och låtit honom bära mina shoppingkassar i Guangzhou. Vi får se om du kan toppa det när det är din tur nästa helg! :o)



Stor kram!

2008-06-29 @ 16:06:15
URL: http://mariainchina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0