Ett regnigt Beijing

Det regnar väldigt sällan i Beijing, men söndag regnade det. Det öste ner hela dagen. Regn är ju irriterande på så sätt att det blir blött ute och man måste ha paraply med sig, men det har också sin charm. Att sitta hemma med en bok och lyssna på regnets smattrande utanför är inte helt fel. Fridfullt på nåt sätt.


Ska berätta lite om min helg. I lördags morse spelade jag badminton tillsammans med några kollegor. Badminton och bordtennis är ju kinesernas specialiteter, och mkt riktigt så var en del väldigt duktiga. En riktigt rolig sport faktiskt, alla kan vara med och spela även om man inte är duktig. Lördag kväll blev jag introducerad till Beijings nattliv. Det började på en restaurang där vi åt Hot Pot - man tillagar sin egen mat genom att koka diverse godsaker i en kokande gryta. Supergott, och roligt!


image39

Det finns 13000 restauranger i Beijing, så det är bara att börja beta av dem =) Många ser man inte från gatan, det ser bara ut som en bakdörr ibland men går man in kommer man in till värsta restaurangen som sjuder av liv och rörelse, riktigt häftigt. Beijing bjuder på kinamat som kommer från olika provinser i landet och den kan smaka väldigt olika från provins till provins. Allt serveras dock i princip med ris.


Sen gick vi vidare till bargatan på Sanlitun. Där går både kineser och västerlänningar ut. De flesta barerna är små och rätt mysiga och ligger i små hus, men som överallt annars i Beijing så bygger kineserna höghus överallt och de pittoreska husen försvinner mer och mer. Nattlivet här är inte så stort som man skulle kunna förväntas av en stor stad som Beijing (17 miljoner invånare), men det som finns räcker gott och väl.


Trots en sen lördagsnatt med diverse drinkar (och ett ösande regn) tog jag mig söndag morgon iväg till National Stadium, nybyggd inför OS. Det var premiär öppning för stadion och vi fick bevittna målgången av ett maratonlopp. Dock var det mest kul att se hur stadion såg ut.


image40

Efter mkt letande efter en taxi tog jag mig sedan tillbaka hem. Eftermiddagen spenderades i soffan under täcket med en kopp kaffe för att få värmen tillbaka (var helt iskall när jag kom, dyblöt som jag var!). Njöt av min bok Mistrals Dotter och lyssnade till regnets fridfulla smattrande utanför...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tjenare Anna! Kul o läsa lite om hur du har det där borta! Verkar ju inte gå någon nöd på dig direkt...

Själv har jag hamnat i USA igen, är värsta värmeböljan här(för att vara den här årstiden) så ska nog försöka ta mig hem till poolen nu för lite relax...

Ha det bra och fortsätt skriva och ladda upp bilder så hörs vi!

2008-04-21 @ 21:31:39
Postat av: Rille

Tjena Anna! Måste bara säga att du är hur cool som helst :) sitt i Kina och blogga om livet där, såå mycket häftigare än lilla Linköping :)

Men men, man ska ju inte klaga. Solen skiner faktiskt här också!!

Ha det så jäkla gött, kul å höra hur du mår!
Kramen!

2008-04-21 @ 21:57:27
URL: http://blogg.hyllenstam.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0